Monday, June 16, 2014

"සක්විති රජුන්" ගැන ...

අද අරගෙන එන්නේ අප ගෞතම සම්මා සම්බුදු රජාණන් වහන්සේ දේශනා කල ඒ නිර්මල ධර්මයේ අඩංගු සූත්‍ර දේශනාවක්. නමුත් මෙය ගැඹුරු නැහැ. අපට ඉතා පහසුවෙන් තේරුම් ගත හැකිවාක් මෙන්ම එය තේරුම් ගත් විට වර්තමානයේ සමාජයේ ඇති වන ව්‍යසනයන් පිළිබඳව අපි කම්පා වෙන එකකුත් නැහැ.

ඔබ අහලා ඇති  "සක්විති රජුන්"  කියන වචනය. සමහර ගීත වල කියවෙන විදියටනම් ඇයගෙ ආදරය ලැබෙනවනම් ඒක සක්විති රජකමට වඩා වටිනවලු. ඒත්  මේ සූත්‍ර දේශනාවේ අඩංගු රසවත් කතාව තෙරුම් ගත්තාම ඔබේ අදහස වෙනස් වෙයි.

මේ තමයි චක්කවත්ති සිහනාද සූත්‍රය. සරල සිංහලෙන් මේ පෝස්ටුව ලිව්වේ .Niwanmaga.com  හි ධර්ම දේශනාවක් ඇසුරු කරගෙනයි. ඇත්තටම මේක කළේ නම ගන්න නෙවෙයි. දීර්ඝ වේලාවක් එක තැන ඉදගෙන බණ අහන්න අකමැති අපේ පරපුර බ්ලොග් පෝස්ට් එකකින් හරි මේක කියවයි කියලා හිතලයි.



ඉතා ඈත අතීතයේ  එක් යුගයක මිනිසුන්ගේ පරමායුශ අවුරුදු  80 000 ක් තරම් වෙනවා. මේ කාලයේදී මිනිසුන්ට ලෙඩ රෝග වැළඳෙන්නේ නැහැ. ඔවුන් තම පරමායුෂ අවසන් කර මිය යනවා.මේ කාලයේ දල්හනේමි නම් සක්විති රජ කෙනෙක් ජීවත් වෙනවා. සක්විති රජ කෙනෙක් රජ කමට පත් වෙනකොටම එ සමගම ඉර්දියෙන් පහළ වෙන මැණික්  7 ක් තිබෙනවා.  එයින් පළමුවෙන්ම පහළ වන්නේ චක්‍ර රත්නය. ඉන්පසු පිළිවෙළින් හස්ති රත්නය, අශ්ව රත්නය, මාණික්‍ය රත්නය, ස්ත්‍රී  රත්නය, ගෘහපති රත්නය සහ පුත්‍ර රත්නය පහළ වෙනවා. මේ ස්ත්‍රී රත්නය එනම් සක්විති රජතුමාගේ දේවිය දෙව් ලොවින් බිමට බසින බව කියවෙනවා.

මෙ චක්‍ර රත්නය කියන්නෙ කරකැවෙන මැනිකක්. එහි හර එනම් දැලිස දහසක් තිබෙනවා. රජු එයට පැන් වඩනවා. මෙසේ  පැන් වඩන විට මේ මැණික කරකැවෙමින් ගමන් කරනවා. එවිට ඇත් , අස්, රිය, පාබල නම් සිව් රඟ සේනා මේ මැණික පසු පසින් යනවා.  ඉතින් ඒ සක්විති රජු රාජධානියෙන් රාජධානියට යනවා. ගුණ දහම් දේශනා කරනවා. එවිට ඒ රජධානි වල සිටින රජවරු ඔහුට අවනත බව ප්‍රකාශ කරනවා. එවිට සක්විති රජු මේ රජවරුන්වත් පංච ශීලයේ පිහිටුවලා අවවාද දෙනවා.මෙලෙස කරකැවෙමින් ගොස් එය නගරයට ඇතුලු වන  දොරටුව ළඟ නතර වී ස්ථිරවම තැන්පත් වෙනවා.
මෙලෙස අවුරුදු දහස් ගණනක් රජ කළ පසු දිනක් රජු රාජ පුරුශයෙකුට කියනවා අර චක්‍ර රත්නය තිබෙන තැනින්  පොඩ්ඩක් හරි වෙනස් වුනොත් තමන්ව දැනුවත් කරන්ටය කියලා.  මෙලෙස අවුරුදු දහස් ගනනක්  ගතවු පසු දිනක් රාජ පුරුශයන් දකිනවා අර චක්‍ර රත්නය තිබුනු තැනින් මඳක් වෙනස් වී ඇති බව. ඉතින් ඔවුන්  ඒ බව වහාම රජ තුමාට දැනුම් දෙනවා.
එතකොට සක්විති රජ්ජුරුවො කියනවා මෙන්න එහෙම. “ආ එහෙමද? එහෙමනම් තව ටික දවසකින් ඒක අතුරුදහන් වෙලාම යයි. ඒ කියන්නෙ මගේ ආයුශ ඉවර වේගෙනයි යන්නෙ. මම දැන් මනු ලොව රජ සැප වින්දා ඇති. මට දැන් දිව්‍ය සැප විඳින්න යන්න තියෙනවා. ඒ නිසා මම යනවා පැවිදි  වෙන්නට.”

 එහෙම කියලා තමන්ගේ දරුවාට රජකම භාර දීලා ඔහු යනවා පැවිදි වෙන්නට.
එහෙම පැවිදි වෙලා දවස් 7 කින් අර  චක්‍ර රත්නය එහෙම ඇත්නම් චක්‍ර මානික්‍ය අතුරුදන් වෙනවා
මෙ වෙද්දි  රජ කම උසුලන්නේ පුතා. පුතා ඉක්මනින්ම යන්වා රාජකීය  ඍෂි වරයා එනම් පැවිද්දට ගිය තාත්තා හමු වන්න.
"අනේ ඍෂි වරයාණෙනි , අර චක්‍ර මානික්‍ය දැන් අතුරුදන් වෙලා නොවැ."
රජතුමනි, ඒ ගැන දුක් වෙලා වැඩක් වෙන්නෙ නැහැ. එය රජකම මෙන් පරපුරෙන් ඔබට හිමි වන දෙයක් නොවන බව මතක තබා ගන්න. ශෝක නොවන්න. එය හිමිවන්නෙ ආර්‍ය සක්විති වත් පිළිපදින සක්විති රජ කෙනෙකුටම පමණයි. ඔබටත් එය හිමි කරගන්න  අවශ්‍යනම්  නියමාකාරයෙන් සක්විති වත් පුරුදු කරන්න.. එහෙම කරලා පුන් පොහෝ දවසක නාලා පිරිසිදු වෙලා සඳළු තලයට  ගිහින්   සිල් සමාදන් වෙලා ඉන්න. එතකොට මේ චක්‍රරත්නය නැවත පහළ වෙයි."

"අනේ පියණෙනි ඒ සක්විති වත්  මොනවද  කියලත්  කියා දෙන්න."
පියා ඒ ආර්‍ය සක්විති වත් කියලා දෙනවා මෙන්න මෙහෙම.

  1. ධර්මයටම සලකන්න . ධර්මයටම  සත්කාර  කරන්න.  ධර්මයටම  ගෞරව කරන්න. ධර්මයටම පූජා කරන්න.
  2. ධර්මයම ධජය කරගන්න. එනම් රජ්‍යයේ කොඩිය සේ ධර්මයම උස්ව පෙනිය යුතුයි.
  3. ධර්මයම අධිපති කරන්න. ධාර්මිකව මිනිසුන්ට රැකවරණය සලස්වන්න.
  4. තමන්ගේ සේනාවටත් ධාර්මිකව සලකන්න. තමන්ගේ ක්ෂතීය නෑයන්ටත් ධාර්මිකව සලකන්න.
  5. බ්‍රාහ්මණ ගෘහපති වරුන්ට ධාර්මිකව සලකන්න.
  6. ඈත ජනපද වල ඉන්න අයටත් ශ්‍රමණ බ්‍රාහ්මණයින්ටත් ධාර්මිකව සලකන්න.
  7. සතුන්ට පවා ධාර්මිකව සලකන්න.
  8. රාජ්‍යය තුළ කිසිම අධර්ම වැඩක් සිදු නොවන්නට වග බලා ගන්න.
  9. මුදල් නැති අයට මුදල් බෙදා දෙන්න.
  10. ඔබගේ විජිතය තුළ වැඩ වසන සිත දියුණු  කිරීමට වෙහෙසෙන ගුණ ධර්ම දියුණු කළ ආර්‍ය ශ්‍රමණයන් වහන්සේලා සොයා යන්න. ඔවුන් ඇසුරු කරන්න.  ගොස් කුසල් දහම් ගැන එතුමන්ලාගෙන් නිරන්තරයෙන් ඉගෙන ගන්න. අසා දැන ගන්න. අකුසල් මොනවාදැ යි අසා දැන ගන්න. කළ යුතු නොකළ යුතු දේ අසා දැන ගන්න. කරන සියලු දේ අසා කරන්න. 

ඉතින් පුත් රජතුමාත් මේ විදියට පිය ඍෂිවරයා කියූ පරිදිම සියල්ල ඉටු කරනවා.   නැති බැරි මිනිසුන්ට කුඹුරු හරකා බානාදිය ලබා දෙනවා. මිනිසුන් ධනවත් වෙනවා. රජධානිය සශ්‍රීක වෙනවා. හොඳ  නරක ගැන කතා බහක් ගොඩ නැගුනා. මිනිස්සු නරක සියල්ල අයින් කළා. කුසල් දහම් හුරු කළා. මේ සියල්ල කළ පසු දිනක් පුත් රජතුමා පොහෝ දිනක සිල් සමාදන් වී සිටිනවා. එවිට පිය රජතුමාට වගේම මේ  පුත් රජතුමාටත් අර චක්‍ර මානික්‍ය පහළ වෙනවා. එය ඉර්දි බලයෙන් කරකැවෙමින් ගමන් කරනවා. ඒ පසුපසින් පෙර  පරිදිම චතුරන්ගනි සේනාවත් ගමන් කරනව. මේ ඉදියට රාජ්‍යයෙන් රජ්‍යයට යන විට ඒ සියලුම රාජ්‍යයන් සක්විති රජුට අවනත වෙනවා. යටත් වෙනවා. එවිට සක්විති රජු වැසියන්ට මේ විදියට දහම් දේශනා කරනවා.

වැසියනි, 
1. මනුෂ්‍ය ඝාතන කරන්න එපා.
2. සත්ව ඝාතන කරන්න එපා.  
3. අනුන් සතු දෙයක් ගන්න එපා.
4.වැරදි කාම සේවනයෙහි යෙදෙන්න එපා.
5. බොරු කියන්න එපා.
6. සුරා පානය කරන්න එපා. 

ඇත්තටම මිනිසුන් මේවා හරියටම පිළිපැද්දා. ඉතින් මේ සක්විති රජුත් අවුරුදු දහස් ගනනක්  රජකම් කළා. මේ විදියට පියාගෙන් පුතාට අකාරයෙන් පරපුරෙන් පරපුරට යන පරිදි පරම්පරා 7ක්ම සක්විති රජවරු පහළ එනවා, ඔවුන්ගේ පින් මහිමයටම චක්‍ර රත්නයත් පහළ එනවා. මෙලෙසම හත් වෙනි සක්විති රජුත් චක්‍ර රත්නය තිබූ තැන වෙනස් වූ බව දැනගෙන  මහණ වෙන්න යනවා. පුතා රජකම බාර ගන්නවා. කලින් හැම විටම වුණා වගේ එවරත් සත් දවසකින් මානික්‍ය අතුරුදන් වුණා. පුතා ඉමහත් ශෝකයට පත් වුනා. මීට කලින් ඒ පරපුරේ හිටපු හැම පුතෙක්ම මැණික අතුරුදන් වුණාම කළේ පිය තුමාගෙන් ගිහින් උපදෙස් ගත්තු එකයි. නමුත්  මේ පුතා තමන්ගෙ හිතු මනාපයට පාලනය ගෙන ගියා.  මේ පාලනය තුළ තව දුරටත් සක්විති රජෙකු සතු ගුණ ධර්ම එනම් සක්විති වත් දක්නට ලැබුනේ නැහැ.
මේ බව දැනගත් රජතුමාට උපදෙස් දෙන රජුට හිතවත් පිරිස්  රජතුමා හමුවට ආවා. ඔවුන් කියනවා “ රජතුමනි, ඔබතුමා මේ විදියට හිතු මනාපයට පාලනය ගෙන යන එක හොඳ මදි.  මේ පරපුරේ සිටි අනෙක් රජවරු මෙන් සක්විති වත් ඔබේ ජීවිතයටත් ඇතුලු කරගන්න.”
සක්විති වත් යනු  මොනවාදැයි රජතුමා දැන සිටියේ නැහැ. ඉතින් මේ පිරිස සක්විති වත් සියල්ල පිළිවෙලින් රජතුමාට කියා දෙනවා.  රජතුමාත් එදා පටන් ඒ සියල්ල ක්‍රියාවට නංවන්න උනන්දු උනා. නමුත් එක් දෙයක් හැර. එනම් ඔහු ධනය නැති අයට ධනය දුන්නේ නැහැ. එහි ප්‍රතිපලයක් ලෙස විජිතය තුළ දුප්පත් කම පැතිරෙනවා.
නමුත් ඔහු ඒ පිළිබඳව ශ්‍රමණ බ්‍රාහ්මණයන්ගෙන් අවවාද ගන්න ගියෙත් නැහැ. 

මෙන්න මෙතනින් තමයි මේ කතාව වෙනස් වෙන්න පටන් ගන්නේ.  දිනක් එක් දුප්පත් මිනිසෙක් මුදල් නැති කමින්  කුසගින්නෙන් පීඩාවට පත්වෙලා ඉවසන්නම බැරිව අනුන් සතු දෙයක් ගන්න පෙලඹෙනවා.  

ඉතිරි කොටස පසුවට...

4 comments:

  1. මේ දේවල් අද ඉතින් අපිට අහන්න වෙන්නේ කතා වලින්ම විතරයි..

    ReplyDelete
  2. ඔව්. ඒත් මෙවා බොරු නෙවෙයි කියලා අපිටම අවබෝද වෙන කාලයක් මේක.

    ReplyDelete
  3. Patta pal horek raja una hatith kthawak liyanna barida.

    ReplyDelete
  4. e kathaawa ada ratama danna ekakne. mama aye aluthin mokata liyanawada?

    ReplyDelete

ඉපනැල්ල සරු බිමක් වී තව තවත් සුවද මල් පූදින්නට, ඔබේ තබන සටහන මල් වැස්සක්ම වේවා !!